Regelgeving blokkeert ontwikkeling foodretail; supermarkten en horeca kunnen ambities niet volledig waarmaken

nieuws

De foodretail en -service ondervinden bij hun innovatie hinder van de achterblijvende regelgeving. Verschillende sectoren vervagen in toenemende mate en supermarkten halen een steeds groter deel van de omzet uit deze nieuwe grensvervagende markten. Dat vraagt om flexibele regels rondom ruimtelijke ordening. Deze regels zijn nu echter nog veel te star. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van advocatenkantoor Lexence en Bureau Stedelijke Planning.

Het vervagen van grenzen tussen de foodretail, -service en logistiek staat bekend als ‘blurring’. Hierbij valt te denken aan supermarkten die elementen van horeca integreren, zoals de Jumbo Foodmarkt in Amsterdam. “De ruimtelijke ordening in Nederland kent stringente definities van bijvoorbeeld detailhandel, horeca en logistiek”, zegt Michael Klijnstra, partner bij Lexence. “Dit betekent dat mengvormen van deze bestemming, blurring, niet zijn toegestaan.”

Maagaandeel

De bekendste vorm van blurring is die tussen foodretail (supermarkten en foodspeciaalzaken) en foodservice (o.a. horeca en online thuisbezorgconcepten). “Ons onderzoek toont aan dat blurring tussen foodretail en foodservice vooral eenrichtingsverkeer is”, zegt Aart Jan van Duren, adjunct-directeur van Bureau Stedelijke Planning. “Bestaande en nieuwe supermarktconcepten integreren horeca-elementen veel meer en succesvoller dan andersom. Het aandeel van de foodretail in de totale uitgaven aan eten en drinken (maagaandeel) is tussen 2005 en 2013 gegroeid van 66,2 procent naar 69,3 procent.”

Juridische knelpunten

De ontwikkeling van blurring zet zich steeds verder door, maar wordt in de weg gezeten door de regelgeving. Nieuwe blurringconcepten zijn vaak niet inpasbaar in bestemmingsconcepten. Er is een wijziging of afwijking van het bestemmingsplan nodig om het concept te realiseren. Concurrenten en buurtbewoners maken hier regelmatig misbruik van om nieuwe initiatieven te blokkeren. De werkelijke macht ligt bij de gemeente. Als zij niet wil meewerken betekent dit vaak het einde van een nieuw initiatief.

Over Lexence

Lexence is een advocaten- en notarissenkantoor en biedt resultaatgerichte en kostenbewuste juridische ondersteuning, op de terreinen vastgoed- en ondernemingsrecht. Lexence richt zich op organisaties die actief zijn op de Nederlandse markt. De ruim 125 professionals van Lexence, waaronder 80 advocaten en notarissen, werken in bevlogen teams geleid door betrokken partners. Dit kenmerkt Lexence. Lexence is een onafhankelijk kantoor dat waar zinvol andere adviseurs inschakelt in het binnen- en buitenland. Gezien haar onafhankelijkheid kan Lexence internationaal samenwerken met the right foreign firm for the job. Lexence kan daarvoor onder meer gebruik maken van haar Meritas-netwerk, een hoogwaardig wereldwijd juridisch netwerk van onafhankelijke kantoren.

Over Bureau Stedelijke Planning

Bureau Stedelijke Planning verricht marktonderzoek en adviseert over de ruimtelijke planning van winkels, woningen, kantoren, bedrijven en vrijetijdsvoorzieningen in stedelijke gebieden en regio’s. Met de integrale aanpak van het bureau zijn zij bovendien gespecialiseerd in de (her)ontwikkeling van (nieuwe) centra. Onderzoeken en adviezen zijn gebaseerd op de Ladder voor Duurzame Verstedelijking. Bureau Stedelijke Planning beschikt over een team van hoog gekwalificeerde en ervaren medewerkers met een brede expertise. Zij maken gebruik van de nieuwste onderzoeksmethoden, waardevolle databases en (wetenschappelijke) informatie. Het bureau levert maatwerk met een integrale invalshoek. Centraal staat hierbij kwaliteit met meetbare meerwaarde en een optimale balans tussen creativiteit en realiteit.

 

Download hier het rapport: Blurring; over de vervagende grenzen in de food retail en de beperkingen in de ruimtelijke ordening

PUBLICATIE CONTACTPERSOON dr. Aart Jan van Duren ajvd@stedplan.nl
+31 (0)6 53124683

Dr. Aart Jan van Duren (1965) is economisch geograaf en heeft bijna twintig jaar ervaring als onderzoeker en adviseur op het gebied van detailhandel.
Deel deze pagina

Naar een consumentgericht winkelbestel

Nederland kent aantrekkelijke historische binnensteden en een fijnmazige winkelstructuur; een grote trek naar de periferie is in ons land achterwege gebleven. De opkomst van het meer