Vestigingsplaatsonderzoek voor retailers

methode

03 - Den Haag03

De juiste keuze
Een juiste vestigingsplaatskeuze is van levensbelang voor elke formule. Het succes van een formule is namelijk sterk afhankelijk van de winkelvastgoedportefeuille. Bovendien is elke nieuwe vestigingsplaats een forse investering. Een objectief vestigingsplaatsonderzoek (VPO) van Bureau Stedelijke Planning helpt bij het maken van de juiste locatiekeuze.

Wat is een vestigingsplaatsonderzoek?
Een vestigingsplaatsonderzoek geeft antwoord op de vraag wat de omzetmogelijkheden zijn van een nieuwe, te vergroten of te verplaatsen winkel van een bepaalde formule op een bepaalde locatie. In het onderzoek maken we zowel een beoordeling van het marktgebied (bevolking, concurrentie en de veranderingen daarin) als een beoordeling van de kracht van de locatie en van het te realiseren project. De twee analyses vormen de basis voor een gefundeerde en naar herkomst gespecificeerde omzetverwachting, voor jaar 1, jaar 3 en jaar 5.

Voor wie is een vestigingsplaatsonderzoek?
Directies van retailformules, banken, beleggers, financiers en franchisers verlangen steeds vaker een onafhankelijk en deskundig uitgevoerd vestigingsplaatsonderzoek. Het vormt de onderlegger voor een investeringsbeslissing of ondernemersfinanciering. Bureau Stedelijke Planning helpt vele supermarktorganisaties, franchisebedrijven en andere winkel- en horecabedrijven bij het maken van de juiste vestigingsplaatskeuze. Wij werken voor opdrachtgevers en locaties in heel Nederland.

Waarom een vestigingsplaatsonderzoek door Bureau Stedelijke Planning?
Een vestigingsplaatsonderzoek van Bureau Stedelijke Planning onderscheidt zich in op een aantal cruciale onderdelen:
• We hebben een langjarige ervaring op dit terrein, met jaarlijks tussen de 75 en 100 vestigingsplaatsonderzoeken en quick scans.
• We zijn zeer ervaren in het inschatten van de omzet van de concurrerende aanbieders, en in het inschatten van de effecten van het project op het functioneren van de concurrentie.
• We geven een groot gewicht aan de locatie- en projectbeoordeling, mede op basis van uitgebreid locatiebezoek. Waarin onderscheidt de locatie en het project zich van de concurrentie? Wat zal consumenten ertoe bewegen voor deze nieuwe winkel te kiezen? Het antwoord op deze vragen bepaalt in grote mate het succes van het initiatief.

De afgelopen jaren hebben we vestigingsplaatsonderzoeken en quick scans uitgevoerd voor 15 verschillende retailformules, voor 10 verschillende projectontwikkelaars en voor talrijke zelfstandigen. In totaal gaat het om honderden onderzoeken, in circa 200 gemeenten verspreid over heel Nederland. Op de onderstaande kaart ziet u de gemeenten waar wij de laatste jaren actief zijn geweest op het gebied van vestigingsplaatsonderzoek (in zwart aangegeven).

Nieuwsgierig wat wij voor u kunnen betekenen?
Neem voor een toelichting of vrijblijvend gesprek gerust contact op met dr. Aart Jan van Duren of drs. Toine Hooft.

 

VPO tot 2014

MEER INFORMATIE dr. Aart Jan van Duren Aart Jan van Duren ajvd@stedplan.nl
+31 (0)6 53124683

Dr. Aart Jan van Duren (1965) is economisch geograaf en heeft bijna twintig jaar ervaring als onderzoeker en adviseur op het gebied van detailhandel.
drs. Toine Hooft Toine Hooft th@stedplan.nl
+31 (0)6 22993549

Drs. Toine Hooft (1967) is senior consultant detailhandel en leisure bij Bureau Stedelijke Planning. Hij is bedrijfseconoom en heeft ruim 20 jaar ervaring binnen het vakgebied.
Deel deze pagina

gerelateerde informatie

03 - Den Haag07

Vitaliteitsscan winkelgebieden

Is mijn winkelgebied vitaal genoeg? De bestedingen, vooral in de non-foodsector, duiken omlaag en online retail neemt een steeds groter aandeel voor zijn rekening. Hoe meer

03 - Den Haag09

Effectenstudies

Een juiste onderbouwing Wat zijn de effecten van brancheverruiming op een woonboulevard? Wat betekent de komst van een XL-supermarkt voor de bestaande buurt- en wijkstructuur? meer

04 - Almere26

Optimale branchemix

Is de branchering van mijn winkelcentrum nog aantrekkelijk voor consumenten? In de razendsnel veranderende retailmarkt moeten alle zeilen worden bijgezet om de consument ook in meer