Bijzondere combinaties van retail en leisure mogelijk in Feyenoord City

In mei 2017 heeft de Rotterdamse gemeenteraad groen licht gegeven voor de ontwikkeling van Feyenoord City. Het project omvat naast een nieuw stadion ook een grote gebiedsontwikkeling voor Rotterdam Zuid en een tweede leven voor De Kuip. Bureau Stedelijke Planning heeft het programma voor (sport)retail, horeca en leisure onderzocht. Het betrof zowel de marktkansen als de behoefte. Door voorzieningen verder te concentreren en zorgvuldig uit te bouwen ontstaat een internationaal uniek concept, waarmee een brede doelgroep geïnteresseerd in sport(beleving) uit alle windstreken wordt bereikt.

Het programma binnen Feyenoord City bestaat in totaal uit 325.000 m² exclusief parkeren en omvat vijf gebieden: het nieuwe stadion, de Urban Bridge, De Strip, De Kuip en het Kuip Park. Ieder deelgebied kent een veelvoud aan functies waarmee een veelzijdig, levendig en aantrekkelijk gebied in Rotterdam-Zuid wordt gerealiseerd. Eén van de eerste projecten is de bouw van het stadion. Daar speelt Feyenoord naar verwachting zijn eerste wedstrijd in het seizoen 2022-2023. De herontwikkeling van De Kuip volgt direct daarna; de ontwikkeling van de overige functies gaat dan nog circa tien jaar door.

Het huidige voetbalstadion De Kuip en naastgelegen winkelgebied de Veranda vormen reeds een bijzondere combinatie van sport, retail, horeca en leisure. Feyenoord City doet daar nog een schep bovenop. Het commerciële programma kent leisure, retail en horeca en is altijd aan sport gerelateerd waardoor een onderscheidend programma mogelijk is met een groot verzorgingsgebied. Het uitgangspunt van het commerciële programma is om niet te concurreren met andere locaties in Rotterdam maar een toevoeging te zijn voor de stad en regio. Ook zullen innovatieve retail-concepten geïntroduceerd worden die veel meer inspelen op beleving en innovatie.

De locatie en het concept Feyenoord City lenen zich voor een (verdere) concentratie en opwaardering van sportretail en aan sportgerelateerde retail. Zowel voor de mogelijke verplaatsers als nieuwkomer gelden de volgende kwalificaties: uitgebreide try & buy, attractieve programmering, concept- of flagshipstore, daarmee landelijk toonaangevend, en een internationaal pilot- en referentiebeeld. Aanvullend winkelaanbod kan gezocht worden in specialistische sport(- en spel)aanbieders, grab & go (meeneemartikelen) en een bijzonder foodconcept. Voor leisure geldt nog meer dan bij retail dat de thema’s sport, voeding, gezondheid en ontspanning (gezonde levensstijl) een prima kapstok bieden. Er zijn mogelijkheden voor twee hotels, diverse horecagelegenheden, entertainment en spa & wellness op De Strip.

DATUM LOCATIE Rotterdam CONTACTPERSOON drs. Toine Hooft th@stedplan.nl
+31 (0)6 22993549

Drs. Toine Hooft (1967) is senior consultant detailhandel en leisure bij Bureau Stedelijke Planning. Hij is bedrijfseconoom en heeft ruim 20 jaar ervaring binnen het vakgebied.
Deel deze pagina

gerelateerde informatie