Prikkelend symposium detailhandel Purmerend

nieuws

Maar liefst 82 mensen, voornamelijk retailondernemers, kwamen op dinsdag 12 november op uitnodiging van de gemeente Purmerend naar het ‘symposium detailhandel in Purmerend’. Samen werd – met o.m. een inleiding van Aart Jan van Duren van Bureau Stedelijke Planning – gekeken hoe het winkellandschap er in Purmerend momenteel bijligt en hoe er de komende jaren verder vorm aan kan worden gegeven. Het werd een inspirerend samenzijn. Naast retailondernemers waren er vastgoedeigenaren, makelaars en een vertegenwoordiging vanuit de gemeente, waaronder raadsleden en ambtenaren.

De winkelmarkt is volop in beweging. De crisis, de opmars van het internet en het veranderende koopgedrag van de consument zorgen voor een nieuwe realiteit met nieuwe vragen. Hoe manifesteert deze nieuwe realiteit zich in Purmerend? Op welke winkels zit de Purmerendse consument te wachten? Welke kansen zien ondernemers én vastgoedeigenaren? En wat is de rol van de gemeente Purmerend hierin? Interessante vragen die tijdens het symposium aan de orde kwamen.

‘Digitale revolutie’
Na een welkomstwoord van wethouder Economische Zaken Berent Daan was het toneel aan een aantal interessante en inspirerende sprekers. Zo ging Aart Jan van Duren van Bureau Stedelijke Planning in op de trends en ontwikkelingen in de Purmerendse detailhandel. ‘De digitale revolutie zet alles op z’n kop’, zo gaf Van Duren direct aan. ‘De consument bepaalt tegenwoordig en de aanbieder moet volgen. Vandaag de dag kun je niet meer alleen je winkel open hebben en online onzichtbaar zijn. Dan teken je als ondernemer je doodvonnis. Simpel gesteld; degene die zich het beste aanpassen, die overleven. Nieuwe aanbieders komen van buiten de traditionele branche. Denk aan Bol.com en Zalando. Permanent beschikbaar en je hoeft de deur niet uit. Maak van winkelen een beleving en zorg dat het verblijf in de stad aangenaam is. Mensen zijn sociale dieren en de compacte binnenstad van Purmerend kan een huiskamerfunctie bieden. Werk hierin als ondernemers samen en versterk elkaar.’

‘Winkelen keuze, geen noodzaak’
Vervolgens ging Jeroen Verwaaijen van Strabo dieper in op wat de consument in Purmerend wil en wie die nu eigenlijk is. Volgens Verwaaijen heeft Purmerend een beperkte bovenregionale functie en komt zo’n 75 tot 80% van de bezoekers uit Purmerend. De weekmarkt op dinsdag heeft een positieve impact op de drukte in de binnenstad. ‘Mensen komen af op reuring en gezelligheid. De sfeer in een binnenstad is belangrijk. Uit cijfers blijkt dat de binnenstad van Purmerend op het gebied van sfeer en uitstraling goed scoort en dat het een sterkte horecafunctie heeft.’

Verwaaijen gaf verder aan dat de eisen van de consument veel hoger liggen vandaag de dag. ‘De melding ‘uitverkocht’ wordt niet meer geaccepteerd. Door internet is winkelen een keuze en geen noodzaak meer. Gemak, comfort, goede horeca en beleving bepalen het succes. Goede service ook. Vaak heeft de consument al vooronderzoek gedaan op internet. Die laat zich niet alles meer vertellen. Maar ook bereikbaarheid en comfortabel en gratis parkeren zijn voor de bezoeker belangrijk. Je moet iets extra’s bieden wat je er op internet niet bij krijgt’, aldus Verwaaijen.

Versmarkt Purmerend
Tot slot was het woord aan ondernemer Jan de Vries van Vrieshorst Project. Hij sprak over een versmarkt in Purmerend als mogelijk nieuw concept voor de stad. Volgens De Vries heeft de consument momenteel vooral aandacht voor lekker, gezond en verantwoord eten. ‘De consument is smakeloze bulkproducten met onduidelijke herkomst beu en heeft meer belangstelling voor een groot aanbod van ambachtelijke en biologische streekproducten’, aldus De Vries. De ondernemer hield een vlammend betoog over zijn idee voor een grote overdekte versmarkt in Purmerend met ruimte voor lokale ondernemers en gratis parkeren.

In gesprek
Na de presentaties gingen de aanwezigen in groepen uiteen, waarbij verder werd gesproken over de kansen en bedreigingen van de Purmerendse winkelstructuur. Wat is hierin de rol van de gemeente en wat verwacht men hiervan? Hoe doen omliggende plaatsen het? Wat vond men van het door Jan de Vries gepresenteerde concept? Wat is het belang van samenwerken met collega ondernemers en hoe wordt aangekeken tegen de verruimde winkeltijden en het verkeer in de binnenstad?

Berent Daan: ‘Versterken bestaande winkelstructuur is de basis’

De avond eindigde met een discussie, waarbij wethouder Daan de aanwezigen prikkelde om te delen wat men aan tafel met elkaar heeft besproken. Daan: ‘Het was een levendige bijeenkomst en ik was blij met de grote opkomst. Purmerend kent veel betrokken en krachtige ondernemers. Je ziet dat dit onderwerp leeft en het is ook belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven als de wereld om ons heen zo snel verandert. De bijeenkomst maakte wel duidelijk dat je deze veranderingen alleen de baas kunt als je er goed op anticipeert. Tegenhouden heeft geen zin, de consument bepaalt.

De leegstand in de binnenstad is het afgelopen jaar afgenomen en er wordt flink geïnvesteerd in de binnenstad. De komst van H&M naar het Eggert is een positief signaal. De keuze voor concentratie van detailhandel in de binnenstad en het versterken van de wijkwinkelcentra pakt goed uit.

Ondernemers die op het gebied van publieksacties nog meer samenwerken maken het verschil. De conclusie is ook dat we veel zaken in Purmerend best goed voor elkaar hebben. ‘We hebben een parel van een historische binnenstad, waarbij bereikbaarheid en parkeren belangrijke aandachtspunten vormen voor het college’.

http://purmerend.nl/content/prikkelend-symposium-detailhandel-purmerend

PUBLICATIE CONTACTPERSOON dr. Aart Jan van Duren ajvd@stedplan.nl
+31 (0)6 53124683

Dr. Aart Jan van Duren (1965) is managing consultant Detailhandel bij Bureau Stedelijke Planning. Hij is economisch geograaf en heeft ruim 20 jaar ervaring als onderzoeker en adviseur op het gebied van detailhandel.
Deel deze pagina

gerelateerde informatie

‘De Hoofdweg is een gouden plek’

PRINS ALEXANDER – ,,Landbouw en autosloperijen langs de rijksweg. Dat zorgde voor de economische activiteiten in de wijk toen ik er kwam wonen,’’ herinnert portefeuilehouder Lees meer