
Column Gijs Foeken: ‘Hoe versla je een webshop?’
De column van Gijs Foeken, een van onze adviseurs Detailhandel & Leisure, verscheen vrijdag 23 januari in RetailActueel: ‘De fotospeciaalzaak bij mij om de hoek Lees meer
Detailhandel Nederland en Bureau Stedelijke Planning hebben gezamenlijk een position paper opgesteld over de ruimtelijke inpassing van afhaalpunten in Nederland.
Internet zorgt voor een nieuwe dimensie in consumentengedrag. De consument gebruikt steeds vaker meerdere kanalen en communicatiemiddelen voor één enkele transactie. De retailsector springt op deze ontwikkeling in en bedient de klant via verschillende kanalen. Naast de ‘traditionele’ winkels verrijzen webwinkels, ‘multi’- of ‘omnichannel’ aanbieders en afhaalpunten. Dit heeft gevolgen voor onze ruimtelijke ordening.
De rijksoverheid heeft zich op het terrein van winkelplanning in 2004 teruggetrokken. Gemeenten en provincies worstelen nu met de vraag hoe in hun detailhandelsbeleid en ruimtelijke plannen om te gaan met dit relatief nieuwe fenomeen. In dit position paper is de ontwikkeling van afhaalpunten uiteengezet. Een heldere beleidslijn en coördinatie van provincies en gemeente is nodig voor het planologisch borgen van afhaalpunten en om eerlijke concurrentie in de detailhandel te waarborgen. Dit document schetst de mogelijkheden die gemeenten en provincies hebben en de aspecten die bij deze afweging een rol spelen.
Detailhandel Nederland ziet voor het detailhandelsbeleid een sterke(re) regierol voor de provincie weggelegd. Als regisseur van de ruimtelijke ordening stelt de provincie kaders voor het detailhandelsbeleid, waarbinnen gemeenten op regionale schaal afspraken maken over nieuwe ontwikkelingen. Detailhandel Nederland adviseert provincies en gemeenten met de volgende beleidsmatige aspecten rekening te houden:
Dit position paper sluit af met een overzicht van de aspecten waar gemeenten en provincies onder andere mee rekening dienen te houden bij een beleidsmatige afweging over afhaalpunten.
Lees verder (pdf): Position Paper Afhaalpunten
PUBLICATIE
CONTACTPERSOON
drs. Toine Hooft
th@stedplan.nl
+31 (0)6 22993549
Drs. Toine Hooft (1967) is partner winkelen & vrije tijd bij Bureau Stedelijke Planning. Hij is bedrijfseconoom en heeft ruim 20 jaar ervaring binnen het vakgebied.
Deel deze pagina
De column van Gijs Foeken, een van onze adviseurs Detailhandel & Leisure, verscheen vrijdag 23 januari in RetailActueel: ‘De fotospeciaalzaak bij mij om de hoek Lees meer
Op vrijdag 6 december 2013 is het winkelcentrum Van Hogendorpkwartier in Vlaardingen geopend. Bureau Stedelijke Planning heeft geadviseerd over de invulling van deze ontwikkeling van Lees meer
Maar liefst 82 mensen, voornamelijk retailondernemers, kwamen op dinsdag 12 november op uitnodiging van de gemeente Purmerend naar het ‘symposium detailhandel in Purmerend’. Samen werd Lees meer