NSI start met de Easy Shopping-formule in wijkwinkelcentrum Zevenkamp

nieuws

In april 2015 wordt het clicks & bricks-concept Easy Shopping officieel geïntroduceerd in wijkwinkelcentrum Zevenkamp (10.000 m²) in Rotterdam. Hiermee wil eigenaar NSI de strijd aangaan met concurrerende centra.

‘De koek is kleiner en internet eist een steeds groter aandeel op’, vat topman Johan Buijs de problematiek op de retailmarkt samen. Easy Shopping-formule hoopt NSI marktaandeel af te snoepen van winkelcentra in de omgeving en de eigen bezettingsgraad vast te houden.

Het concept is voortgevloeid uit een economische analyse die Bureau Stedelijke Planning heeft verricht voor winkelcentrum Zevenkamp. In overleg met vertegenwoordigers vanuit de (deel)gemeente en eigenaar NSI zijn concrete maatregelen voorgesteld om het ruimtelijk-economisch functioneren te verbeteren en de overlast te reduceren. De ambitie is winkelcentrum Zevenkamp (verder) te ontwikkelen als 1) boodschappencentrum en 2) huiskamer voor de wijk. Deze ambitie is vertaald in maatregelen in de functie- en branchemix, communicatie & marketing en het fysieke domein. Concrete ‘quick wins’ zijn: het oplossen van leegstand, successen plannen en communiceren en enkele kleine, tastbare ingrepen in de openbare ruimte. Een van de eerste maatregelen was een naamswijziging. Winkelcentrum Ambachtsplein is omgedoopt tot winkelcentrum Zevenkamp, naar de gelijknamige wijk. Daarmee is een nieuw tijdperk aangebroken en de functie als huiskamer van de wijk gemarkeerd.

Vorig jaar steeg het bezoekersaantal van Zevenkamp al met 20%, mede door een ingrijpende opknapbeurt en alle inspanningen om het winkelcentrum veiliger te maken. Alle 35 units waren al bezet, op één na, waarin het drie man sterke Easy Shopping-team een jaar geleden aan de slag ging. Belangrijkste taken van het team zijn het beheer van de centrumwebsite, de gezamenlijke webshop en het organiseren en bedenken van allerlei promotie acties om meer bezoekers te genereren en het verzorgingsgebied uit te breiden. Het gaat om het organiseren van muziekoptredens, prijsvragen, kerst- en sinterklaasacties en het betrekken van sportverenigingen, hobbyclubs en wat al niet meer. Kortom, alles om het gemeenschapsgevoel, de community, te vergroten, met Zevenkamp als bruisend middelpunt.

De precieze invulling van de diensten van de gezamenlijke webwinkel binnen de Easy Shopping-formule, zal volgens Buijs mede afhankelijk zijn van de bevolkingssamenstelling van de betreffende wijken. ‘We hebben een hele goede respons op winkelcentrum Zevenkamp van alle partijen die via de webshop van Easy Shop delen van hun assortiment ontsluiten. Maar we zitten nog middenin de testfase van wat wel en niet werkt in deze wijk.’ De formule wordt dit jaar in de regio Rotterdam uitgerold. Als eerste is winkelcentrum ’t Plateau (5.250 m²) in Spijkenisse aan de beurt. Daarna volgen nog twee wijkwinkelcentra. Bedoeling is dat alle wijkwinkelcentra van NSI, in omvang variërend tussen de 5.000- 12.000 m2, uiteindelijk het Easy Shopping-vaandel gaan voeren.

 

bron foto: http://www.easyshopping.nl/zevenkamp/

PUBLICATIE GEPUBLICEERD IN Vastgoedmarkt CONTACTPERSOON drs. Toine Hooft th@stedplan.nl
+31 (0)6 22993549

Drs. Toine Hooft (1967) is managing consultant Leisure bij Bureau Stedelijke Planning. Hij is bedrijfseconoom en heeft ruim 20 jaar ervaring binnen het vakgebied.
Deel deze pagina