Feyenoord City presenteert haalbaarheidsstudie: Sterker door Sport

nieuws

De gezamenlijke dragers van het merk Feyenoord (de Betaald Voetbal Organisatie Feyenoord en Stadion Feijenoord) hebben hun haalbaarheidsstudie voor Feyenoord City gepresenteerd. Feyenoord City is een grote gebiedsontwikkeling die uit verschillende fases bestaat en een doorlooptijd van zeker vijftien jaar kent. Als eerste wordt het gebied rondom het nieuwe stadion ontwikkeld. De eerste wedstrijd van Feyenoord wordt voorzien in het seizoen 2022/2023. Ook dan zullen rond het nieuwe stadion woningen, een hotel, parkeergarages en commerciële functies af zijn. Pas daarna wordt er met de herontwikkeling van De Kuip gestart. Bureau Stedelijke Planning heeft het projectteam van Feyenoord geadviseerd op het gebied van detailhandel en leisure.

Het programma binnen Feyenoord City bestaat in totaal uit 325.000 m² exclusief parkeren en bestaat uit vijf gebieden: het nieuwe stadion, de Urban Bridge, de Strip, De Kuip en het Kuip Park. Ieder gebied kent een veelvoud aan functies waarmee een veelzijdig, levendig en aantrekkelijk gebied in Rotterdam-Zuid wordt gerealiseerd.

De functies zijn te verdelen in:

  • Nieuwe stadion: Capaciteit van 63.000 plaatsen met daarin diverse ondersteunende voorzieningen, zoals horeca en hospitality.
  • Woningbouw: Ongeveer 1.600 woningen verdeeld over de Urban Bridge, De Kuip en het Kuip Park.
  • Commercieel programma: Broedplaats (Innovation Sport Lab), twee hotels waarvan één viersterrenhotel gelegen aan de Urban Bridge en een economy sporthotel in De Kuip, vrije tijds- & sportwinkels (leisure retail), horeca en tevens is ruimte gereserveerd voor een bierbrouwerij in De Kuip.
  • Entertainment-functies: een (Pathé) bioscoop, een sportschool en een Spa/Welness voorziening naast het viersterrenhotel in de Urban Bridge.
  • Publiek programma: gezondheidscentrum in de Kuip, Sportexperience, Feyenoord-museum, een thuisbasis voor de supporters en een indoor atletiekbaan, inclusief multifunctionele ruimtes.

Het commerciële programma kent leisure, retail en horeca en is altijd sport gerelateerd waardoor een onderscheidend programma mogelijk is met een groot verzorgingsgebied. Het uitgangspunt van het commerciële programma is om niet te concurreren met andere locaties in Rotterdam maar een toevoeging te zijn voor de stad en regio. Ook zullen innovatieve retail-concepten geïntroduceerd worden die veel meer inspelen op beleving en innovatie.

De haalbaarheidsstudie Feyenoord City wordt de komende maanden besproken en behandeld in de gemeenteraad van Rotterdam. Medio voorjaar 2017 wordt besluitvorming verwacht.

 

Bron: persbericht Feyenoord Media, 30 november 2016

PUBLICATIE GEPUBLICEERD IN Feyenoord Media CONTACTPERSOON drs. Toine Hooft th@stedplan.nl
+31 (0)6 22993549

Drs. Toine Hooft (1967) is partner winkelen & vrije tijd bij Bureau Stedelijke Planning. Hij is bedrijfseconoom en heeft ruim 20 jaar ervaring binnen het vakgebied.
Deel deze pagina