
Strategische marketing, cruciaal voor de realisatie van vitale winkelcentra
Het succes van winkelcentra is geen toeval, maar het resultaat van onderzoek, analyse en het maken van scherpe keuzes. Dat begint met een scherpe positionering Lees meer
Op donderdag 27 augustus en vrijdag 4 september 2020 van 10:00 – 12:30 uur organiseert Bureau Stedelijke Planning een digitale BSP Summerschool met als thema ‘Revitaliseren kun je leren’. In twee sessies gaan Ingrid Ploegmakers, Toine Hooft en Pieter van der Heijde en een aantal externe experts samen met maximaal 15 deelnemers aan de slag met de vraag: ‘Hoe ziet een vitaal toekomstbestendig winkelcentrum er uit en hoe krijg je dat samen voor elkaar?‘
De retailsector heeft het al jaren niet gemakkelijk. De leegstand is – mede dankzij een nieuwe dreun door de Coronacrisis – vandaag de dag ongekend hoog. Dit geldt ook voor de planmatig ontwikkelde winkelcentra. De roep om deze gebieden vitaal te maken wordt steeds groter en urgenter. Als onderdeel van revitaliseringsprocessen ontkomen we er niet aan om een deel van de winkelvoorraad te transformeren naar andere functies. Daarbij kun je denken aan wonen, horeca, leisure, werkunits en maatschappelijke voorzieningen. Maar hoe zorg je er voor dat een vitaal winkelcentrum overblijft? Tijd om in actie te komen!
Revitaliseren is geen doel maar een middel om tot een succesvol winkelcentrum te komen. Het onderwerp is hot. In de praktijk blijkt het niet zo eenvoudig om de vraag ‘hoe steek je een succesvol revitalisatieproces in,’ te beantwoorden. In deze digitale BSP Summerschool delen we in twee sessies met maximaal 15 deelnemers kennis en ervaringen. Onze experts geven concrete handvatten zodat u zelf stappen kunt zetten richting de realisatie van een vitaal winkelcentrum. U krijgt als deelnemer de mogelijkheid een eigen casus aan te dragen die tijdens de sessie aan de orde komt en anders separaat wordt behandeld. Een unieke kans voor een expertvisie op uw casus!
Sessie 1 – donderdag 27 augustus – Oriëntatie en positionering revitaliseringsproces
Hoe start je een succesvol revitaliseringsproces? Waar wil je met je winkelcentrum naar toe, welke kansen en maatregelen kunnen worden geformuleerd op basis van de doelgroep, welke rol nemen de verschillende betrokken partijen aan, welke functies en branchering mag je in de toekomst verwachten en wat is het belang van de look & feel en de marketing en communicatie? We behandelen concrete praktijkvoorbeelden en gaan in een interactief onderdeel samen aan de slag met het uitwerken van casussen van de deelnemers.
Sessie 2 – vrijdag 4 september – Hoe ziet een succesvol revitaliseringsproces er uit?
Hoe zet je een revitaliseringsproces in gang, welke stappen moet je doorlopen van begin tot eind, welke instrumenten kun je het beste inzetten, hoe kom je tot een ideaal participatieproces met alle betrokken partijen en hoe zit het met de financierings-/ subsidiemogelijkheden? Ook tijdens deze interactieve sessie komen succesvolle praktijkvoorbeelden voorbij en gaan we in kleine groepjes aan de slag met ingebrachte casussen van de deelnemers.
Na afloop van iedere sessie ontvangt u van ons het revitaliseringspakket winkelcentra met daarin alle presentaties van de sprekers, de revitaliserings do’s en don’ts en drie gouden tips over iedere ingebrachte casus.
Voor wie?
Deze masterclass is interessant voor beleidsmedewerkers en projectmanagers van gemeenten en provincies, ondernemers(verenigingen), projectontwikkelaars en beleggers in winkelvastgoed.
Wanneer
Donderdag 27 augustus en/of vrijdag 4 september 2020 van 10:00 tot 12:30 uur
Waar
Online
Kosten
€ 295 per sessie, € 475 voor beide sessies
Aanmelden?
Aanmelden voor een of beide sessies van de BSP Summerschool kan via deze link. Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus wees er snel bij.
Donderdag 27 augustus:
Vrijdag 4 september:
Vragen vooraf?
Bel of mail met Ingrid Ploegmakers via +31 (0)6 52057410 of ip@stedplan.nl
PUBLICATIE
CONTACTPERSOON
Drs. Ingrid Ploegmakers MRICS
ingrid.ploegmakers@sweco.nl
+31 (0)6 52057410
Ingrid Ploegmakers is Principal consultant winkelen & vrije tijd bij Bureau Stedelijke Planning. Ingrid heeft ruim 24 jaar ervaring in de retailmarkt.
Deel deze pagina
Het succes van winkelcentra is geen toeval, maar het resultaat van onderzoek, analyse en het maken van scherpe keuzes. Dat begint met een scherpe positionering Lees meer
Veel wijk- en stadsdeelcentra zijn verouderd en kampen met structurele leegstand. Dit biedt de mogelijkheid om deze gebieden nieuw leven in te blazen als een Lees meer