
Substantiële behoefte aan bouw van nieuwe kantoren door mismatch vraag en aanbod
Nederland is sprake van een omvangrijke leegstand van kantoren. Een groot deel sluit echter onvoldoende aan op de vraag. Door het herstel van de economie Lees meer
Station Leiden Centraal is een van de drukste stations van Nederland en een belangrijke entree tot de oude binnenstad. Het stationsgebied heeft echter niet de uitstraling en voorzieningen die daarbij passen. De gemeente wil daarom een levendige stationsbuurt realiseren met een volwaardige mix van functies. De Lorentz is het eerste bouwplan in de herontwikkeling van het stationsgebied van Leiden. Bureau Stedelijke Planning adviseerde de gemeente in 2011 over de functionele programmering van het stationsgebied en de ruimtelijke hoofdstructuur. Recent leverden wij bovendien de regionale behoefteramingen voor de geplande functies in het multifunctionele project De Lorentz in het kader van de Ladder voor Duurzame Verstedelijking.
Het stationsgebied van Leiden wordt de komende jaren ingrijpend vernieuwd. Het gebied krijgt een geheel nieuw gezicht en wordt een plek om te wonen, te werken en te ontspannen. Dit is hard nodig: al jarenlang zien de treinreizigers aan de stadskant van het station een braakliggend terrein met tijdelijke fietsenstallingen en verouderde gebouwen. Binnen het stationsgebied zijn diverse deelgebieden aangewezen. Het eerste deelgebied dat ontwikkeld wordt is het Rijnsburgerblok. Dit blok is gelegen tussen het Schuttersveld, het Ballonpad, de Stationsweg en het Stationsplein. De ontwikkeling van het Rijnsburgerblok vindt plaats in twee fasen. De eerste fase betreft een multifunctioneel gebouw tegenover Leiden Centraal, genaamd de Lorentz. De Lorentz bestaat uit kantoren en woningen. De plint is bestemd voor horeca, detailhandel, dienstverlening en maatschappelijke voorzieningen.
Voor deze functies heeft Bureau Stedelijke Planning in opdracht van de gemeente Leiden een onderbouwing opgesteld in het kader van de Ladder voor Duurzame Verstedelijk. Het Rijnsburgerblok is in binnenstedelijk gebied gelegen. Alleen de eerste trede van de Ladder voor Duurzame Verstedelijking is daarom van toepassing. De eerste trede betreft een onderbouwing van de actuele regionale behoefte. De bouw van De Lorentz zal een enorme impuls betekenen voor het stationsgebied, maar ook voor de stad. De start van de bouw van de eerste fase van De Lorentz staat gepland voor de zomer van 2016. De voorbereidingen zijn momenteel al volop zichtbaar in het stationsgebied
DATUM
LOCATIE
Leiden OPDRACHTGEVER
Gemeente Leiden CONTACTPERSOON
ir. Joris Quaedflieg
jq@stedplan.nl
+31 (0)6 12359403
Joris Quaedflieg (1976) is managing consultant Werken bij Bureau Stedelijke Planning. Hij heeft ruim 10 jaar ervaring in projectmanagement en advies bij gebiedsontwikkelingen en binnenstedelijke herstructurering.
Deel deze pagina
Nederland is sprake van een omvangrijke leegstand van kantoren. Een groot deel sluit echter onvoldoende aan op de vraag. Door het herstel van de economie Lees meer
De stedelijke vernieuwing van het stationsgebied in Leiden is een complexe opgave. Het gebied vormt de schakel tussen de historische binnenstad en het Bio Science Lees meer
Het Station tot Bruggebied is het voormalige centrum van Waddinxveen. Mede door de komst van het nieuwe hoofdwinkelcentrum Gouweplein vragen de ruimtelijke kwaliteit en het leegstaande Lees meer
De Ladder Duurzame Verstedelijking (LDV) uit het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) vereist dat in het bestemmingsplan de actuele regionale behoefte aan de beoogde functies voor Lees meer
Op 1 juli 2017 wijzigt de wet over de Ladder voor Duurzame Verstedelijking. Een van de belangrijkste conclusies is dat de huidige verplichting om bij Lees meer
In 2015 is naar verwachting ongeveer 800.000 m² aan kantoorruimte onttrokken in Nederland waarvan ruim 700.000 m² is getransformeerd naar andere functies. De leegstand zou Lees meer