Kansen voor leisure Bataviakwartier Lelystad

Lelystad zet in op een verdere groei van de vrijetijdseconomie: meer bezoekers, meer overnachtingen en meer werkgelegenheid. De gemeente wil daarvoor nieuwe exploitanten, ondernemers en investeerders aantrekken. Een van de speerpuntgebieden is het Bataviakwartier. Bureau Stedelijke Planning heeft in samenwerking met Arcus Plus een marktscan uitgevoerd naar de meest aantrekkelijke en kansrijke doelgroepen en leisurefuncties voor het Bataviakwartier. Aan de hand daarvan is een aanpak voor toeristische acquisitie opgesteld.

In het Bataviakwartier is reeds een bijzonder cluster van vrijetijdsvoorzieningen gevestigd: het Factory Outlet Center Bataviastad, Batavialand (voormalige Bataviawerf en Nieuw Land Erfgoedcentrum) en de Bataviahaven. Doelstelling van de gemeente voor het Bataviakwartier is om binnen drie jaar een verblijfsaccommodatie en/of andere toeristische voorzieningen aan te trekken. Voorafgaand aan de marktscan heeft de gemeente het (gewenste) bezoekersprofiel scherp laten stellen. Een premium totaalbeleving voor jong en oud met een stijlvolle shopbeleving, uniek cultureel aanbod, gezellige horeca, een moderne haven en goede voorzieningen is het uitgangspunt.

Op basis van de ambitie van de gemeente en het (gewenste) bezoekersprofiel is gekozen voor een marktscan van een drietal typen leisurevoorzieningen. Naast de marktscan voor een hotel, is ook een scan uitgevoerd voor wellness en een nieuwe attractie. Met behulp van een vraag en aanbod analyse zijn de marktperspectieven van deze drie functies als geheel beoordeeld. Daaruit zijn de meest kansrijke producten/concepten per functie gedestilleerd. Deze producten/concepten zijn tevens door de bestaande stakeholders in het gebied beoordeeld op potentie en toegevoegde waarde.

Kansen zijn er vooral voor een verblijfsaccommodatie in de vorm van een premium (hoogwaardig) of boutique (verrassend) hotel of in de vorm van kleinschalige accommodaties op unieke locaties in het gebied (op het water, in de toren of op een eilandje). Wellness heeft in het gebied eigenlijk alleen kans van slagen als het gekoppeld wordt aan de hotelfunctie. Een grotere attractie kan de ultieme boost betekenen voor het Bataviakwartier, mits het past bij de huidige functies en ook uitstraling van die bestaande functies.

DATUM CONTACTPERSOON drs. Toine Hooft th@stedplan.nl
+31 (0)6 22993549

Drs. Toine Hooft (1967) is managing consultant Leisure bij Bureau Stedelijke Planning. Hij is bedrijfseconoom en heeft ruim 20 jaar ervaring binnen het vakgebied.
Deel deze pagina

gerelateerde informatie

Horecapaviljoen ING kantoor ArenApoort

Horecapaviljoen ING kantoor ArenApoort

/ Van Riezen & Partners, OVG

Het toevoegen van een horecapaviljoen bij het nieuwe ING hoofdkantoor in het ArenApoort gebied is verantwoord. Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Stedelijke Planning in Lees meer

Regionale Evenementenstrategie MRA

Bureau Stedelijke Planning gaat voor de Metropoolregio Amsterdam (MRA) aan de slag met een inventarisatie van alle huidige en potentiële evenementenlocaties in de MRA. Met Lees meer