
Zo ziet het ideale postcorona wijkcentrum eruit
Maar wat is nu het ideale wijkcentrum? Pieter van der Heijde, algemeen directeur Bureau Stedelijke Planning, beschrijft de kenmerken van een toekomstbestendig hart voor de wijk.
Maar wat is nu het ideale wijkcentrum? Pieter van der Heijde, algemeen directeur Bureau Stedelijke Planning, beschrijft de kenmerken van een toekomstbestendig hart voor de wijk.
Stadsdeelcentra en wijkcentra zijn vooral geschikt voor kleinschalige, flexibele kantoren voor zzp’ers en thuiswerkers en in beperkte mate voor bedrijfsruimten.
Een deel van de ouderen heeft voorkeur voor een centrumstedelijk woonmilieu. Wijk- en stadsdeelcentra kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Zeker omdat er in Lees meer
De transformatie van wijk- en stadsdeelcentra is complex en niet altijd haalbaar. Volgens Pieter van der Heijde, algemeen directeur van Bureau Stedelijke Planning, is het Lees meer
Leegstand en veroudering van veel wijkcentra bieden een momentum voor herontwikkeling. Maar het wijkcentrum van de toekomst is veel meer dan alleen een boodschappencentrum. Naast Lees meer
De ontwikkeling van woningen in winkelcentra is volgens Pieter van der Heijde, ceo Bureau Stedelijke Planning, een effectief instrument voor het reduceren van leegstand in Lees meer
Nederland kampt met een omvangrijk woningtekort. De behoefte aan nieuwe woningen leidt tot een majeure, vooral binnenstedelijke opgave. In de komende 15 jaar dienen er Lees meer
Nederland is sinds de Tweede Wereldoorlog sterk verstedelijkt met omvangrijke woongebieden en bedrijventerreinen aan de flanken van de stad. Hoewel het overheidsbeleid vooral gericht was Lees meer
In meerdere groeiregio’s stagneert de woningbouwproductie of dreigt deze de komende jaren problemen te krijgen. De spookbeelden van streng PFAS- en stikstofbeleid kent iedereen als Lees meer
Voor zo’n 17 miljard euro kan Nederland zijn hogesnelheidslijnen serieus uitbreiden. Dat bespaart veel vliegreizen én jaagt de ontwikkeling van internationale toplocaties in Nederland aan. Lees meer
Transformatie van wijkwinkelcentra en stadsdeelcentra naar multifunctionele centra voor de wijk is volgens Pieter van der Heijde, algemeen directeur Bureau Stedelijke Planning, een passende oplossing Lees meer
Het kabinet heeft op Prinsjesdag aangekondigd dat het de komende jaren twee miljard euro investeert om de woningmarkt vlot te trekken. Met name starters en Lees meer
In Amsterdam zijn Stadsstraten al lang een begrip. Het betreffen de ontsluitingswegen van de binnenstad waarlangs zich een lang lint van commerciële voorzieningen heeft gevestigd. Lees meer
De nu actuele problematiek van de vrijkomende panden van Hudson’s Bay staat niet op zichzelf. Overtollige winkelmeters komen ook elders vrij, zowel in de grote Lees meer
De ontwikkeling van nieuwe suburbane woon-werk-winkelcentra vermindert de druk op de centrale stad. Bovendien versterken we daarmee het multifunctionele karakter van onze suburbs. Ze worden Lees meer
Veel Nederlandse steden staan voor een stevige verdichtingsopgave. Met de aanhoudende influx van bewoners, bezoekers en verblijvers neemt de druk op de ruimte toe. Daarnaast Lees meer
Gebiedsontwikkeling is terug van weggeweest. De wens tot stedelijke verdichting leidt daarbij vaak tot transformatie van verouderde locaties in de binnenstad – een complexe opgave. Lees meer
De toekomst van de stedelijke ontwikkeling in Nederland. Volgens Pieter van der Heijde is nu hét moment om een aantrekkelijke metropoolregio te ontwikkelen. Waarom en Lees meer
Door Pieter van der Heijde Nederland heeft sterke internationale aantrekkingskracht. Welk effect heeft dit op de stedelijke ontwikkeling in de komende twintig jaar? Dijt de Lees meer
Op 1 juli 2017 wijzigt de wet over de Ladder voor Duurzame Verstedelijking. Een van de belangrijkste conclusies is dat de huidige verplichting om bij Lees meer
De Ladder voor Duurzame Verstedelijking (de Ladder) is een actueel en relevant thema in de ruimtelijke ordening. Sinds de opname van de Ladder in het Lees meer
Stadsdeelcentra vormen samen met de binnensteden de ruggengraat van de Nederlandse verzorgingsstructuur en fungeren als brandpunt van suburbaan winkelen, wonen en werken. Door concurrentie, verschraling Lees meer
Frans Wittenberg: Tijd voor een nieuwe ‘City Deal’ voor middelgrote steden. De detailhandel in de binnenstad van middelgrote steden heeft het moeilijk. Afnemend bezoek zorgt Lees meer
De Ladder voor duurzame verstedelijking is een nieuw instrument in de ruimtelijke ordening om te komen tot zorgvuldig ruimtegebruik. Bij overheden, projectontwikkelaars, juristen en Lees meer
In de verstedelijkte gebieden in Nederland is sprake van een polycentrisch systeem dat is opgebouwd uit historische en nieuwe centra. Daartussen is een lappendeken van Lees meer
De Ladder voor duurzame verstedelijking (Ladder) is een actueel en relevant thema in de ruimtelijke ordening. Door tendensen als lokale bevolkingskrimp door ontgroening en vergrijzing, Lees meer
Gemeenten domineren het ontwikkelingsproces van nieuwe centra en bepalen zowel de locatie en het vastgoedprogramma als de stedenbouwkundige opzet. De kennis en kunde van private Lees meer
Recessie vraagt om visie In deze economisch zware tijd hebben veel gemeenten te maken met afnemende werkgelegenheid, vaak in meerdere sectoren, waardoor de werkloosheid verder Lees meer
Het winkellandschap in Nederland staat onder druk. Door e-commerce, overproductie van winkelmeters en de economische recessie zullen veel wijk- en buurtcentra het niet gaan redden. Lees meer
Bureau Stedelijke Planning heeft in opdracht van het OV-bureau Randstad een onderzoek verricht naar de afstemming tussen hoogwaardig openbaar vervoer en de stedelijke ontwikkeling van Lees meer
In de verstedelijkte gebieden in Nederland is een groot aantal nieuwe centra ontstaan. In vergelijking met de binnensteden zijn deze gebieden functioneel incompleet en minder Lees meer
Nederlandse consumenten hebben steeds meer te besteden. De hoeveelheid beschikbare vrije tijd is de laatste jaren echter afgenomen. Dit betekent dat consumenten steeds de keuze Lees meer
Door de knooppunten van hoogwaardig openbaar vervoer te verdichten met stedelijke functies, neemt het gebruik van dit vervoer toe. Het aantal mensen dat kiest voor Lees meer
De belangstelling voor sport is en blijft groot. Sportvoorzieningen kunnen een belangrijke rol vervullen als kostendrager voor andere functies en een belangrijke aanjager zijn voor Lees meer
Culturele en sportvoorzieningen genereren economische spin-off, verschaffen een stad of buurt identiteit, maken de buurt aantrekkelijker en hebben een positief effect op vastgoedwaarden. Economische synergie Lees meer
Nederland kent aantrekkelijke historische binnensteden en een fijnmazige winkelstructuur; een grote trek naar de periferie is in ons land achterwege gebleven. De opkomst van het Lees meer